Szlama
Dla wielu "Age of Empire" to najlepszy RTS, jaki kiedykolwiek powsta³. Gra pojawi³a siê w czasach, gdy jeszcze nazwa RTS nic nie znaczy³a. Ca³o¶æ by³a swoistym po³±czeniem kultowej "Cywilizacji" z szybk± rozgrywk± w stylu "Command & Conquer". Taka mieszanka okaza³a siê naprawdê wy¶mienita i bardzo szybko zyska³a sobie rzesze wielbicieli, których zreszt± ma a¿ po dzi¶ dzieñ. Przez d³ugie lata konkurowa³a z innym kultowym RTS - "Starcraft" - o palmê pierwszeñstwa w¶ród strategii czasu rzeczywistego. Przegra³a wprawdzie w koñcu, g³ównie za spraw± dosyæ s³abego trybu multi, ale mimo to w kilka lat pó¼niej na rynku pojawi³ siê sequel hitu Microsoftu. Tym razem - zamiast w rolê staro¿ytnych w³adców - gracze wcielali siê w ¶redniowiecznych monarchów; st±d te¿ i podtytu³ "Age of Kings". Gra by³a wprawdzie bardzo dobra, ale czasy ¶wietno¶ci klasycznych RTS ju¿ siê koñczy³y, a i ona sama nie oferowa³a du¿o wiêcej ni¿ jedynka. Zmieni³a siê grafika, sceneria, jednostki i wprowadzono parê innowacji, ale by³o to za ma³o, aby zatrz±¶æ - tak jak dawniej - posadami rynku. Mimo wszystko w "AoE II" mo¿na by³o pograæ z wielk± przyjemno¶ci±, a o popularno¶ci "dwójki" mo¿e ¶wiadczyæ chocia¿by fakt, i¿ wiele innych, pó¼niejszych gier RTS korzysta³o w³a¶nie z silnika, na jakim by³a ona oparta.
Jednak od premiery drugiej czê¶ci up³ynê³o ju¿ sporo czasu. Wiêkszo¶æ graczy zapomnia³a o ¶wietnej serii "Age of Empire", a Microsoft zacz±³ siê znów kojarzyæ wszystkim z okienkami i nieprzyjemnymi b³êdami. Gdy wujek Bill zaj±³ siê konsolami, wiêkszo¶æ straci³a nadziejê, i¿ oprócz corocznych edycji symulatorów pojawi siê jeszcze co¶ ciekawego na nasze PC. Tymczasem wcale nie tak nie dawno runê³a wie¶æ - w produkcji jest nastêpna, trzecia ju¿ czê¶æ AoE!
Swego czasu mówi³o siê, i¿ gra ma nosiæ podtytu³ "Age of Discovery". Nie wiadomo czy ostatecznie twórcy zdecyduj± siê na ów tytu³, jednak pasuje on idealnie do opisywanej przeze mnie produkcji. Obejmuje ona bowiem okres pomiêdzy 1500 a 1800 rokiem. Zaczyna siê wiêc dok³adnie wtedy, gdy skoñczy³a poprzednia. Oczywi¶cie do dyspozycji zostan± oddane nam wszystkie wielkie mocarstwa tego okresu. Wybieraæ bêdzie mo¿na miêdzy Anglikami, Francuzami, Hiszpanami, Holendrami, Portugalczykami, Rosjanami, Niemcami czy nawet Turkami. Pojawi± siê te¿ bardziej egzotyczne nacje - Aztekowie lub Inkowie. Na razie jednak nie wiadomo dok³adnie, którymi z pañstw bêdzie mo¿na rozegraæ osobne kampanie. Uda³o siê nam dowiedzieæ, i¿ specjaln± kampaniê przygotowano dla Hiszpanów. Przedstawiaæ ma ona m.in. podbój nowego ¶wiata oraz czasy Wielkiej Armady. Osobna te¿ na pewno obejmie dzieje Anglików i Francuzów. Zapewne zdobêdziemy tak¿e szansê poprowadzenia do boju armii Rosjan oraz Niemców. Nieoficjalnie mówi siê równie¿ o kampanii tureckiej - bêdzie mo¿na próbowaæ podbiæ ca³± Europê... Szkoda tylko, ¿e nie zdecydowano siê na umieszczenie osobnej kampanii dla Polaków. Przypuszczalnie za to bêdzie mo¿na parokrotnie z nami...powalczyæ. Jednak ca³o¶æ rozgrywki skoncentruje siê na podbijaniu nowego ¶wiata i pó¼niejszych wojnach kolonialnych. Pozosta³e misje, czy te¿ kampanie, maj± byæ tylko dodatkiem.
W samej kampanii u¶wiadczymy tak¿e trochê zmian i innowacji
Po pierwsze - w zale¿no¶ci od naszych dzia³añ i wysi³ków za ka¿dym razem nieco inaczej bêd± wygl±da³y kolejne misje. Do celu ma prowadziæ nie jedna droga, a kilka. Czêsto bêdzie mo¿na wybieraæ miedzy dwoma ró¿norodnymi wersjami wydarzeñ. W przeciwieñstwie do poprzedniej czê¶ci, nie zawsze kampania bêdzie siê koñczy³a zgodnie z prawd± historyczn±. Najlepsi bêd± mogli j± zmieniæ i poprowadziæ w nieco innym kierunku. Tak¿e sama budowa misji ma byæ bardziej zró¿nicowana. Teraz nie bêdzie to tylko "rozbuduj swoj± bazê i zniszcz wroga"... Czêsto bêdziemy mieli do czynienia z misjami-bitwami, z oblê¿eniami miast czy nawet - wzorem Warcrafta - nieco podobnymi do RPG zadaniami, gdzie dowodziæ bêdzie mo¿na tylko ma³ym oddzia³em wojska. Na nudê, tak wszechobecn± w kampaniach poprzednich AoE, nie bêdzie tu mo¿na raczej narzekaæ.
Najwiêksze emocje budzi jednak wprowadzenie do gry opcji "Miasta Macierzystego" ("Home City"), w którym bêdziemy mogli dokonywaæ ulepszeñ, sprzedawaæ zdobyte surowce, kupowaæ nowe... Za wykonanie poszczególnych zadañ w trakcie danej misji otrzymamy tak¿e specjalne punkty. Otrzymane tymi drogami fundusze bêdzie mo¿na wydaæ w metropolii swojego pañstwa. A - zapewniam Was - jest na co wydawaæ. Mo¿na nabyæ artefakty, które pomog± nam w nastêpnej walce, zwerbowaæ oddzia³y, czy nawet rozbudowaæ macierzyste miasto. Czasami bêdê to tak¿e nowe technologie lub na przyk³ad mo¿liwo¶æ wezwania wsparcia z ojczyzny w krytycznym momencie danej misji. Takie rozwi±zanie ma znacznie uatrakcyjniæ grê i spowodowaæ, i¿ niezbêdne oka¿e siê my¶lenie strategiczne w ramach ca³ej kampanii, a nie tylko w pojedynczych jej etapach. To w³a¶nie czêsto od odpowiedniego wydania i zainwestowania zdobytych podczas misji ¶rodków bêdzie zale¿a³o powodzenie lub pora¿ka w nastêpnej batalii.
Ostatnio we wszystkich strategiach czasu rzeczywistego panuje ogromna moda na sp³ycanie rozgrywki. Im gra prostsza oraz im mniej skomplikowane ni± regu³y rz±dz±, tym lepiej. W zasadzie du¿a czê¶æ wspó³czesnych strategii sprowadza siê tylko do rozgrywania bitew. Takie sprawy jak ekonomia czy nawet stawianie nowych budynków czêsto zostaj± zautomatyzowane lub nawet zupe³nie pominiête. Jednak ludzie z Easemblet Studios obiecuj±, i¿ nowe AoE bêdzie kontynuowaæ tradycje poprzednich czê¶ci cyklu. Wygl±da na to, ¿e to co kiedy¶ by³o sztamp±, teraz oka¿e siê nowatorskie!
Bêdziemy wiêc mieli dalej do czynienia z ekonomicznym RTS-em, gdzie przede wszystkim, liczy siê odpowiednie planowanie, ekonomia, a dopiero na koñcu zdolno¶ci dowodzenia i szybko¶æ "klikania". Co wiêcej - nowe Age of Empire ma byæ jeszcze bardziej skomplikowane ni¿ poprzednie czê¶ci cyklu! W grze znajdziemy masê budynków, z których wiele po³±czonych zostanie ze sob± wiêziami ekonomicznymi podobnymi do tych, jakie by³y w starszych ods³onach serii "The Settlers". "Age of Empire III" du¿ego znaczenia nabierze tak¿e handel surowcami. Wracaj±c jednak do budynków - znajdziemy w grze zarówno malutkie chatki ch³opów, gospodarstwa rolne, jak i ogromne zamki czy majestatyczne katedry. W przeciwieñstwie do wcze¶niejszych czê¶ci, tym razem, poszczególne nacje nie bêd± siê ró¿niæ tylko samym wygl±dem. Ka¿de z pañstw ma dysponowaæ swoim w³asnym, unikalnym wachlarzem budynków. I nie chodzi mi tutaj tylko o kilka specjalnych budowli, ale w³a¶nie o wiêkszo¶æ dostêpnych struktur. To samo ma siê tyczyæ jednostek... Jak obiecuj± twórcy - w koñcu gra ka¿dym z pañstw bêdzie wygl±daæ nieco inaczej. W poprzednich bowiem czê¶ciach niezale¿nie od tego czy gra³o siê Chiñczykami, czy Anglikami, taktyka i strategia by³y prawie takie same. Teraz ma siê to nareszcie zmieniæ, a gra pod tym wzglêdem zacznie trochê przypominaæ "Starcrafta", gdzie ka¿da rasa wymaga³a zupe³nie innej taktyki, za¶ nawet mistrzowie graj±cy jedn±, zwykle nie radzili sobie inn±. Wprawdzie tutaj gra Anglikami i Francuzami nie bêdzie siê oczywi¶cie a¿ tak ró¿niæ od sterowania Zergami czy Protosami, ale pewne ró¿nice bêdê widoczne. Aby by³o jeszcze ciekawiej, ka¿da z ras ma posiadaæ - ju¿ chyba tradycyjnie - szereg ekonomicznych bonusów (g³ównie procentowych).
W grze, wzorem chocia¿by dodatku (Conquer) do "dwójki", pojawi siê ca³a masa u³atwieñ dla graczy. Wiele niewygodnych spraw zostanie zautomatyzowanych. Dotyczy to zw³aszcza pracy wie¶niaków oraz innych spraw zwi±zanych z ekonomi±. Okazuje siê to konieczne, bowiem nowa czê¶æ gry stanie jeszcze bardziej skomplikowana. Mapy maj± byæ wiêksze nawet kilka razy ni¿ poprzednio, a ³±czny limit populacji ma wzrosn±æ nawet czterokrotnie. Tutaj gra upodabnia siê nieco do innego ¶wietnego RTS - "Cossacks'. W nowym AoE równie¿ bêdzie czêsto dochodzi³o do wielkich bitew z udzia³em nieraz kilkuset jednostek naraz! Aby umo¿liwiæ tak wielkie bitwy, zupe³nie przebudowano system dowodzenia wojskiem. Wystarczy zgrupowaæ jednostki i nadaæ im odpowiedni szyk, by przez ca³± trasê pochodu same ju¿ go zachowywa³y. Maj± siê ju¿ nie zdarzaæ takie sytuacje jak dawniej, ¿e byle potyczka czy przeszkoda terenowa powodowa³a rozlezienie siê wojska na wszystkie strony. Co ciekawe - niektóre typy jednostek, po z³±czeniu ich w wiêkszy oddzia³, bêd± automatycznie przyjmowa³y w³a¶ciw± dla siebie taktykê. Muszkieterzy - dla przyk³adu - maj± chodziæ w podwójnej linii, aby zwiêkszyæ skuteczno¶æ ostrza³u. Gra ma tak¿e sama inteligentnie rozstawiaæ armiê w polu, gdy w grupie znajdzie siê wiêcej ni¿ jeden typ ¿o³nierzy. Maj±c w wojsku i muszkieterów, i jazdê, automatycznie konni zostan± ustawieni na flankach naszej piechoty. Gdy do tego do³±cz± dzia³a - znajd± siê one znów we w³a¶ciwym dla siebie miejscu.
Oczywi¶cie gracz bêdzie móg³ dowolnie modyfikowaæ ustawienia taktyczne grupy. Pojawi siê nawet edytor taktyki. To w³a¶nie odpowiednie zastosowanie i dopasowanie szyków oraz ustawieñ wojska do danej sytuacji ma byæ podstaw± zwyciêstwa w nowym AoE. Jednak ca³o¶æ zostanie zautomatyzowana tak, aby jak naj³atwiej by³o dowodziæ du¿ymi grupami wojska. Co wiêcej - jednostki maj± te¿ dysponowaæ specjalnymi wzorcami zachowañ. Muszkieterzy najpierw wystrzel± salwy karabinowe, a potem - na rozkaz - rzuc± siê wprost na bagnety. Indiañska jazda nie bêdzie atakowaæ bezpo¶rednio, tylko - wzorem westernów - galopowaæ woko³o wrogów i ostrzeliwaæ ich. Kawaleria szybko dopadnie wrogich dzia³ i wytnie ich obsadê. Pikinierzy zawsze bêd± siê starali utrzymywaæ zwarte szyki... Nieoficjalnie mówi siê te¿ o wprowadzeniu morale dla grup jednostek. Gdy zostanie ono z³amane, armia po prostu zacznie uciekaæ; gdy jednak bêdzie wysokie, ¿o³nierze walczyæ maj± znacznie skuteczniej. W trakcie walki pojawi± siê tez ró¿norakie bonusy. Je¿eli ¿o³nierze bêd± strzelaæ salwami, oka¿± siê one skuteczniejsze od zwyk³ego, pojedynczego ognia. Kawaleria, atakuj±ca z odpowiedniego dystansu i mog±ca nabraæ odpowiedniego rozpêdu, otrzyma znowu¿ bonus szar¿y. Wszystkie te pomys³y i zmiany maj± u³atwiæ operowanie naprawdê du¿ymi armiami i sprawiæ, ¿e walka w nowym AoE bêdzie wymaga³a zastosowania prawdziwej taktyki, a nie tylko jak najszybszego klikania myszk±.
Grê w zasadzie mo¿na opisaæ s³owami: wiêcej, lepiej, ³adniej. Wszystkiego bêdzie tu wiêcej ni¿ w poprzednich czê¶ciach. Samych budynków, jakie znajd± siê w najnowszej ods³onie gry, ma byæ podobno trzy razy wiêcej ni¿ w dwójce. Ciekawie zapowiadaj± siê ich projekty. Zrezygnowano z nieruchomych bry³ - teraz ca³o¶æ bêdzie piêknie animowana. W ku¼niach zobaczymy pracuj±cych robotników, w kopalni (tak - to jeden z nowych budynków) ci±gle ma wrzeæ praca, nad hutami unosiæ siê bêdzie ca³y czas czarny dym, a wokó³ indiañskich namiotów ujrzymy tañcz±cych wojowników. Dziêki temu miasta i osady maj± byæ pe³ne ¿ycia. Novum stanowi± tak¿e postacie mieszkañców chodz±cych swobodnie po ulicach miasta. Niby ma³y bajer, a cieszy oraz powoduje, ¿e metropolie w trójce nareszcie zaczn± przypominaæ prawdziwe, ¿yj±ce miasta.
Grafika wygl±da naprawdê cudnie! Mo¿na ¶mia³o powiedzieæ, ¿e czego¶ takiego jeszcze nie widzieli¶my. W grze zastosowano chocia¿by dobowy cykl zmian pory dnia i nocy. Zupe³nie inaczej wygl±da ¶wiat w samo po³udnie, a zupe³nie inaczej, gdy dzieñ zbli¿a siê ku koñcowi. Mo¿na wtedy ogl±daæ piêkne zachody s³oñca oraz podziwiaæ ton±ce w têczowych kolorach jeziora. W lasach powoli kiwaj± siê na wietrze niesamowicie dopracowane drzewa. W rzekach p³ynie krystalicznie czysta woda. Gdzieniegdzie widaæ najró¿niejsze zwierzêta, na niebie ptaki. Wszystko to z u¿yciem najnowszych bajerów graficznych(m.in. Pixel Shader w wersji 3.0). Ca³o¶æ wygl±da po prostu pora¿aj±co, wszystko jest perfekcyjnie dopracowane, a modele niezwykle szczegó³owe. Tak¿e animacja postaci zachwyca i mo¿e równaæ siê z tym, co widzieli¶my chocia¿by w dobrych FPS. Wszystkie te cuda mo¿na ogl±daæ przy dowolnym przybli¿eniu i pod dowolnym k±tem...
Niezwykle ciekawie zapowiada siê zastosowany w grze modu³ odpowiedzialny za realistyczn± fizykê. Zapytacie zapewne, po co komu fizyka w RTS? Spieszê z wyt³umaczeniem. Otó¿ w AoE III pojawi siê co¶ na kszta³t systemu Havock. Ka¿da postaæ ugodzona pociskiem zachowa siê w pe³ni "naturalnie". To jeszcze nic - pe³niê mo¿liwo¶ci widzimy dopiero podczas strza³u z naprawdê "grubej rury" czyli dzia³a. Wtedy trafione postacie rozlatuj± siê na kawa³ki, kozio³kuj± widowiskowo po ziemi lub s± wyrzucane w powietrze. To samo siê tyczy innych elementów mapy. Ostrzeliwane drzewo przewraca siê i ³amie w sposób niezwykle realistyczny (mo¿e przygnie¶æ cz³owieka!). Najlepsze jednak przed nami! Dotychczas we wszystkich RTS poziom zniszczenia budowli by³ obrazowany tylko "kresk±" (lub "paskiem" - jak kto woli), a ka¿dy budynek mia³ dan± ilo¶æ Punktów Wytrzyma³o¶ci. Zwykle im bardziej co¶ by³o zniszczone, tym wiêkszy ogieñ unosi³ siê z budynku... Koniec z tym! Teraz obiekty bêd± rujnowane w naprawdê realistyczny sposób. Pocisk z dzia³a wybije po prostu wielk± dziurê w ¶cianie, za¶ gracz bêdzie móg³ obserwowaæ lec±ce na wszystkie strony ceg³y. Po kilku trafieniach dom siê zawali, a jego szcz±tki stworz± jedno wielkie rumowisko - koniec wiêc ze sztucznie "wypalonymi miejscami po budynkach".
Gra uka¿e siê w listopadzie tego roku. Naprawdê jest na co czekaæ. Produkt zapowiada siê wspaniale: masa nowatorskich i ciekawych rozwi±zañ, niesamowita oprawa graficzna i do tego zachowane wszystko to, co czyni³o poprzednie czê¶ci cyklu tak wielkimi hitami... Zasada "wiêcej, lepiej, ³adniej" sprawdza siê tu doskonale. Miejmy tylko nadziejê, i¿ gra nadal bêdzie mia³a w sobie najwiêkszy atut poprzednich czê¶ci cyklu - ogromn± grywalno¶æ. Niepokoi jednak w³a¶ciwie brak wiadomo¶ci o trybie multi, który niestety we wszystkich grach AoE by³ niezbyt udany. Oby tym razem sta³o siê inaczej. No có¿... czekamy!
¬ród³o:www.idg.pl
Ostatnio edytowany przez Bazyliszek (2007-01-28 17:11:13)
Offline
Troll
Ja tam tak bardzo nieprzepadam za Age of Empire ale jest dobra.
Offline
Szlama
Naprawdê nie przepadasz za Age of Empire III??HHMMMM do niczego Ciê nie zmuszam!!!
Offline
Bardzo fajna gra, co prawda w trójke nie gra³am, ale dwójka mi sie bardzo podoba³a
Offline
Szlama
Dwójka i trójka to najlepsze czê¶ci tej gry.
Offline
Goblin
ja te¿ wole Age of empires ale jeszcze lepszy jest trvian , gra toczy siê ca³y czas i to jest super
Offline